Sammen skaber vi gode hjem
At skabe gode hjem består af alt fra indretning af hjemmet til, hvordan man har det, når man opholder sig på de fælles områder.
Bo godt
Med denne byggesten vil Boligforeningen 3B blandt andet arbejde for, at samarbejdet mellem drift og beboere fungerer bedst muligt, at naboskabet beboerne imellem fungerer godt, og at beboerne føler sig bedst muligt klædt på til at passe på hjemmet.
Spar penge
Løbende vand løber hurtigt op. Herunder kan du blive klogere på, hvad du selv kan gøre for at holde dine udgifter nede.
1. Løber mit toilet?
Test om dit toilet løber ved at følge denne vejledning: Tag gummihandsker på, tør ”bagvæggen” i kummen af. Riv cirka 15 cm toiletpapir af og stik spidsen ind i det hul, hvor vandet løber ud, når toilettet skylles. Lad resten hænge ned langs bagvæggen på kummen. Lad det sidde i 10 minutter og se, om det bliver vådt. Hvis det gør, løber dit toilet. Et toilet, der løber, kan hurtigt koste mange penge, så få det repareret, før det griber om sig.
Løber toilettet? Så brug denne guide til at reparerer dit toilet:
2. Spar på brusebadet
Vores brusebad udgør ofte en stor del af vores vandforbrug. Få 7 gode råd til, hvordan du sparer penge på brusebadet her (Bolius.dk).
3. Spar penge på madlavning
Under madlavning bruger man ofte mange forskellige energiressourcer. Læs her, hvordan du nemt kan spare penge og bruge mindre energi, når du laver mad (Bolius.dk).
Naboskab og konflikthåndtering
I de fleste almene boliger bor man tæt med sine naboer - på godt og ondt. Det betyder også, at det er vigtigt at få løst de konflikter, der eventuelt kan opstå.
I november 2021 stillede 3B’s digitale forsamlingshus skarpt på det svære naboskab. Se optagelsen her:
Der er pt. ikke tilknyttet en konfliktmægler i 3B eller KAB, men opstår der nabostridigheder, bedes du kontakte dit lokale ejendomskontor. Hvis ikke de kan hjælpe, vil de kontakte eksterne, som kan.
Beboernes egne projekter
Rundt omkring i 3B’s afdelinger spirer kreative grupper og tiltag op, som er med til at gøre hverdagen sjovere og tryggere. Her kan du læse lidt om nogle af initiativerne. Vil du have din afdeling på listen, må du meget gerne skrive til kundecenter3b@kab-bolig.dk. Har du en god idé til noget, du vil lave i din afdeling, kan du altid kontakte din lokale afdelingsbestyrelse – de bliver sikkert glade for nye kræfter.
Den boligsociale indsats på Amager
Infrastrukturprojektet
Med penge fra infrastrukturpuljen i Landsbyggefonden arbejder vi med at inddrage beboerne i Hørgården i udvikling af stier og grønne byrum i afdelingen.
Den boligsociale indsats i Valby
Kommunikationsindsats ift. den fysiske helhedsplan i Folehaven
Vi hjælper beboere forstå de mange fysiske forandringer i deres boligområde.
Boligsocial vicevært
Vi hjælper beboere, der har det svært, med at få løsninger på deres udfordringer, fra nabostrittigheder til kommunale ydelser.
Tryghedspartnerskabet i Folehaven
Sammen med beboere, drift, kommune og politi gør vi en aktiv indsats for, at alle beboere føler sig trygge i deres egne boligområder.
Bydelsmødre
Bydelsmødrene formidler viden og bygger bro for områdernes mest udsatte familier.
Familieværket
10 familier deltager i projektet i 1 år, hvor formålet er at skabe netværk på tværs af familier og skabe fællesskaber i boligområderne. Målet er ligeledes at familierne knyttes til lokalområderne gennem forskellige aktiviteter med lokale aktører.
Familieferie
Årlige familieferier for ca. 140 beboere i både sommer - og efterårsferier. Formålet er at skabe netværk, fællesskab og brobygge til relevante tilbud.